Bliv medlem

Sådan fungerer bevissystemet
- en gennemgang af bevisudstedelsen:

Her er de vigtigste trin i oprettelsen af førstehjælpsbeviser i Dansk Førstehjælpsråds bevissystem.
Har du behov for hjælp til et konkret spørgsmål, kan du måske finde svar her i Vidensdatabasen.

  • Der skal oprettes bevis i DFR's bevissystem.
    • Oprettelse af et kursus, indtastning af kursister og udstedelse af beviser skal ske i forlængelse af kurset og senest 14 dage efter den sidste kursusdag.
    • 14 dages-grænsen gælder også rettelser samt en evt. kursist, der ikke er tilføjet fra start.
    • Hvis du får brug for at rette noget, efter de 14 dage er gået, skal du tage i fat i FSFI's sekretariat.
    • Beviserne skal oprettes med den korrekte kursusdato.

  • Processen foregår i tre trin:
    • Oprettelse af kurset:
      herunder markering af kursus-indhold og evt. tilføjelse af medinstruktør.
      • Tilføjer du en medinstruktør modtager vedkommende en automatisk sendt mail fra bevissystemet, hvori vedkommende skal bekræfte (eller afkræfte) sin deltagelse på det pågældende kursus.
    • Oplysningerne kan rettes, indtil beviserne er udstedt.

    • Tilføjelse af kursister:
      Det anbefales, at kursisterne selv skriver sig ind i systemet en ad gangen.
      Når en kursist har tjekket sine indtastede oplysninger og trykket på Opret kursist, er vedkommendes personnummer usynligt for andre, og den næste kan skrive sig ind.

    • Oprettelse af beviser:
      Dette sker på kursets 3. fane, kursister, som er længst mod højre.
      Du kan vælge at friholde udstedelsen til en eller flere kursister på et kursus.

  • Kursisten skal registrere følgende i systemet:
    • for- og efternavn
    • mailadresse, der er kursistens egen, og som kursisten selv har adgang til.
      Kursistens mailadresse skrives to gange for at minimere fejl.
      • Mailadressen fungerer herefter som kursistens brugernavn.
    • Indtastning af CPR-nummeret er ikke et krav, men hvis beviset skal benyttes i formelle sammenhænge, til kørekort, uddannelse og lignende, skal korrekt CPR indskrives.
      Undlad at indskrive dele af CPR-nummeret; det er enten/eller. 

    • Gør kursisterne opmærksom på, at de skal være omhyggelige med indtastningen. 

  • En mail til kursisten sendes helt automatisk fra systemet, når instruktøren har oprettet selve beviset.
    • Hvis kursistens mailadresse er et nyt brugernavn i bevissystemet, indeholder mailen et aktiveringslink.
      • Linket er et engangslink; når profilen er aktiveret, er linket dødt. 
    • Hvis profilen allerede er i brug, fordi kursisten har været på førstehjælpskursus før, indeholder mailen kun en besked om, at der et nyt bevis i bevissystemet.
    • Instruktøren kan via bevissystemet gensende aktiveringslinket - også efter de 14 dage -
      men kun indtil kursisten har aktiveret profilen.

  • Selve beviset sendes ikke
    • Beviset ligger i bevissystemet på kursistens profil.
    • Såfremt CPR-nummeret er korrekt indtastet, kan Borgerservices Kørekortbooking selv læse det gyldigt førstehjælpsbevis i bevissystemet.  
    • Hvis beviset skal rettes, skal kursistens data rettes. Derved sendes en ny mail til kursisten.

  • Beviset ligger i systemet i tre år 
    • Kursisten logger selv på bevissystemet for at se beviset.
    • kursisten kan downloade beviset i forskellige versioner. (bl.a. på engelsk)
    • Beviser fra alle førstehjælpskurser samles i kursistens brugerprofil, når kursisten benytter den samme mailadresse til registrering.
    • Kursisten kan selv nulstille sin adgangskode.

  • Få svar på spørgsmål om systemet i FSFI's Vidensdatabase.