Sådan fungerer bevissystemet
- en gennemgang af bevisudstedelsen:
Her er de vigtigste trin i oprettelsen af førstehjælpsbeviser i Dansk Førstehjælpsråds bevissystem.
Har du behov for hjælp til et konkret spørgsmål, kan du måske finde svar her i Vidensdatabasen.
- Der skal oprettes bevis i DFR's bevissystem.
- Oprettelse af et kursus, indtastning af kursister og udstedelse af beviser skal ske i forlængelse af kurset og senest 14 dage efter den sidste kursusdag.
- 14 dages-grænsen gælder også rettelser samt en evt. kursist, der ikke er tilføjet fra start.
- Hvis du får brug for at rette noget, efter de 14 dage er gået, skal du tage i fat i FSFI's sekretariat.
- Beviserne skal oprettes med den korrekte kursusdato.
- Processen foregår i tre trin:
- Oprettelse af kurset:
herunder markering af kursus-indhold og evt. tilføjelse af medinstruktør.- Tilføjer du en medinstruktør modtager vedkommende en automatisk sendt mail fra bevissystemet, hvori vedkommende skal bekræfte (eller afkræfte) sin deltagelse på det pågældende kursus.
- Oplysningerne kan rettes, indtil beviserne er udstedt.
- Tilføjelse af kursister:
Det anbefales, at kursisterne selv skriver sig ind i systemet en ad gangen.
Når en kursist har tjekket sine indtastede oplysninger og trykket på Opret kursist, er vedkommendes personnummer usynligt for andre, og den næste kan skrive sig ind. - Oprettelse af beviser:
Dette sker på kursets 3. fane, kursister, som er længst mod højre.
Du kan vælge at friholde udstedelsen til en eller flere kursister på et kursus.
- Oprettelse af kurset:
- Kursisten skal registrere følgende i systemet:
- for- og efternavn
- mailadresse, der er kursistens egen, og som kursisten selv har adgang til.
Kursistens mailadresse skrives to gange for at minimere fejl.- Mailadressen fungerer herefter som kursistens brugernavn.
- Indtastning af CPR-nummeret er ikke et krav, men hvis beviset skal benyttes i formelle sammenhænge, til kørekort, uddannelse og lignende, skal korrekt CPR indskrives.
Undlad at indskrive dele af CPR-nummeret; det er enten/eller. - Gør kursisterne opmærksom på, at de skal være omhyggelige med indtastningen.
- En mail til kursisten sendes helt automatisk fra systemet, når instruktøren har oprettet selve beviset.
- Hvis kursistens mailadresse er et nyt brugernavn i bevissystemet, indeholder mailen et aktiveringslink.
- Linket er et engangslink; når profilen er aktiveret, er linket dødt.
- Hvis profilen allerede er i brug, fordi kursisten har været på førstehjælpskursus før, indeholder mailen kun en besked om, at der et nyt bevis i bevissystemet.
- Instruktøren kan via bevissystemet gensende aktiveringslinket - også efter de 14 dage -
men kun indtil kursisten har aktiveret profilen.
- Hvis kursistens mailadresse er et nyt brugernavn i bevissystemet, indeholder mailen et aktiveringslink.
- Selve beviset sendes ikke
- Beviset ligger i bevissystemet på kursistens profil.
- Såfremt CPR-nummeret er korrekt indtastet, kan Borgerservices Kørekortbooking selv læse det gyldigt førstehjælpsbevis i bevissystemet.
- Hvis beviset skal rettes, skal kursistens data rettes. Derved sendes en ny mail til kursisten.
- Beviset ligger i systemet i tre år
- Kursisten logger selv på bevissystemet for at se beviset.
- kursisten kan downloade beviset i forskellige versioner. (bl.a. på engelsk)
- Beviser fra alle førstehjælpskurser samles i kursistens brugerprofil, når kursisten benytter den samme mailadresse til registrering.
- Kursisten kan selv nulstille sin adgangskode.
- Få svar på spørgsmål om systemet i FSFI's Vidensdatabase.